Utflykt!

Dagens utflykt gick till Hovmantorp och paddis förre ägare. Efter att ha lekt med hönsen, rotat i förråden och druckit kaffe kom vi hem med följande fyndlåda:



Lite säkerhetsbälten, slangar och rör till kylaren, några hydralklockor och de eftertraktade reläerna (märkta 1, 2, 3) som hör till insprutningen.

Fick för övrigt också veta att hönorna gillat att värpa i Celie och gärna använt henne som rede då det begav sig!

Det första jag kom på när vi kom hem var att jag glömt att leta efter kylarens expansionskärl. Nåja det får bli nästa gång.

Celie når nya höjder

Med hjälp av min kära flickvän som "råkade" ha vägarna förbi Kristianstad och Biltema avhjälptes våndan med den avbrutna pinnbulten. En skruvutdragarsats "proffs" köptes in och den trasiga bulten drevs ut! För att få plats med borrmaskinen fick jag först lossa höger fjädringscylinder som var i vägen.



Eftersom det snart är dags att byta olja och att skrapa och rostskydda underredet passade jag på att palla upp Celie på pallbockar. Det ger samtidigt bättre arbetshöjd för att meka med motorn.









Dagar man inte borde stiga upp ur sängen.

Jag steg upp i morse för att ringa en arbetsköpare och tacka ja till en anställning som jag erbjudits två dagar tidigare för att istället få höra att de anställt någon annan...

Dagen har inte kännts speciell pigg och glad men efter en lång promenad i skogen bestämde jag mig för att gå ut till Celie och montera på grenröret.

Plötsligt hördes ett kraftigt klickljud när jag spände en mutter. Pinnbulten som sitter på toppen hade gått av och inte hade jag dragit speciellt hårt. Nu sitter resten av pinnbulten kvar en mm in i toppen.

Jag vill inte ta på mig hela ansvaret för haveriet, brottytan på bulten är bara till en tredjedel färsk metall. Resten måste ha varit sprucket sen långt tidigare. Men hur fan ska jag få ut resten från toppen?

Insug

Jag har nu monterat tillbaks insuget med sina olika slangar. 

Till insprutningen hör bland annat dessa två sensorer. Den mindre till vänster är en tryckkontakt som slår till när man gör ett rejält gaspådrag. Den högra är en tryckgivare som skickar information om trycket i insugsröret till databoxen.




Slangarna från sensorerna ska korsa varandra och inte gå parallellt. Från tryckkontakten till I och från tryckgivaren till S.

Egensinniga fransmän.

Så här ser det ut nu när generatorn och startmotorn är på plats!






Jag saknar en av bultarna till startmotorn. Det visar sig att fransmännen i sin "egensinnighet" valt att använda M7 skruvar på många ställen. Inte det lättaste att hitta idag...

Motivation?

Ibland sjunker motivationen. Jag tänker fan, jag är ju ingen bilmekaniker eller speciellt bilfrälst. Det finns ju många andra saker som jag tycker är viktigare och mer intressant och här håller jag på med ett vrak till bil och kommer förmodligen inte bli klar förrän bensinen tar slut...

Så var det senast för en vecka sen. Men de senaste dagarna har det varit kul. Det går ju frammåt! Även om bränslerailen visar sig så spröd att den går sönder vid påmonteringen. Bättre det ändå än att den spricker när det går bensin genom den.
 
Men det kommer att försena uppstartsförsöken som jag hoppades skulle komma snart och det betyder ytterligare en utgift jag inte har råd med just nu.


Plast - typ 40 år gammalt - kanske inte så pålitligt.

Nya användningsområden för en sågbock!

Detaljer från motorrummet inför lackering:


Omgång 2:

'

Bensintanken:


Paris-Rhône

Dags att montera på startmotor och generator!


Främre delen av chassiet 2

Dags för lite uppdateringar:

Främre delen har nu blivit målat. För att göra det riktigt ordentligt skulle jag lyft ur motorn men det går tyvärr inte. Men nu har i alla fall det jag kommer åt blivit rostskyddat. 


Jag har läst på flera forum att hammarlack inte är bra på bilar och jag blev lite orolig eftersom det är det jag använt på chassiet. Efter lite efterforskning så kom jag fram till att anledningen är att hammarlack innehåller silikon och det gör att man inte kan måla över hammarlack med annan färg eftersom den inte fäster. Men det hade jag ju inte tänkt göra så det är ok väl ok. På karoserin däremot hade det inte varit bra. Underredet ska skyddas med ett lager bitumen också så att för det ska fästa ska jag använda en annan lack.

RSS 2.0