Celie reser sig!

Då var det äntligen dax att prova hydrauliken! LHM fylldes i burken och efter luftning så stängdes luftskruven på huvudackumulatorn och där reste den sig.

Därefter gjordes lite efterkontroll och justering av läckor från några lösa röranslutningar.
Det är första gången jag kör bilen för egen maskin också!


Brorsan och min lille brorson syns också på bild!

Hydraulikarbete

De rengjorda hydraulikkomponenterna är nu återmonterade. Att få tillbaks höjdregulatorerna med sina tre röranslutningar var betydligt trilskare än at få av dem. Jag har bytt några returslangar och monterat bromsackumulatorn. Nu saknar jag bara en handfull o-ringar till klockorna och sen kan hydrauliken testköras!


Bakre hjulhus rostskyddade

Nu är de bakre hjulhuen klara. De har fått två lager Carrosol Body och ett skikt armerad bitumen.

Före


Efter


Bromstrummorna har ocskå blivit lackade med body


Och till sist några återvunna skruvar som först badats i smedjans rostlösare och sen kallgalvaniserats med sprayburk.


Bakre fjädringsdamasker

Två rengjorda höjdregulatorer och två fjäderdon med nya damasker blev det idag!

 


Biltema i Växjö

Idag invigdes Biltema i Växjö. Tjoho!
Och vad passar då bättre än att fylla på med LHM inför hydraulikstarten!


Utöver besöket där har jag demonterat den främre höjdregulatorn för rengöring. Samt monterat nya o-ringar från Sverull i de bakre bromscyllindrarna. Tyvärr är den ena bromskolven ganska dålig och därmed säkert också hela den högra bromscyllindern.

Höjdregulator bak

Förutom att måla hjulhusen bak passade jag på att montera av höjdregulatorn där.


De svarta droppmärkena som borde vara LHM-gröna visar att det kanske behövs en rengöring...




Nostalgia 2011

Det var en utmattande varm dag till att gå runt i brunnsparken i Ronneby. Men många fina bilar fanns det. Här kommer några bilder på Citroen DS och ID...





Oj, vad inspirerad jag blir :)


RSS 2.0