Slangar

Det är väldigt många slangar på en Citroën DS 21 IE, slangar till kylaren förstås, slangar till hydrauliken och slangar till bränsleinsprutningen kors och tvärs. Det blir ganska trångt i motorutrymmet.

Idag har jag monterat på vattenslangarna. Jag fick först montera av generatorn för att komma åt. Metallröret i mitten snoffsade jag till med sandpapper och sprayburk.

en del av komponenterna i motorrumet kommer att se nya ut, andra framför allt de som ligger längst ner kommer fortsätta att vara lite skabbiga och rostangripna. Det får va så även om det inte är helt konsekvent.



Slangen som går ut till vänster i bild ska gå till värmeelementen för kupén, dessa har jag inte monterat än. Slangen som pekar uppåt ska gå till expansionskärlet. Det är en av de delar jag ännu inte hämtat hos den förra ägaren.

Plastkonst

Avsikten är att få motorn klar för ett startförsök, det är inte mycket kvar. Kylarfläkten i ljus plast är oerhärt snygg tycker jag...


Jag har inte gjort vid kylaren, det får vänta till nån annan gång, dessutm
om får jag ju först se om den läcker.


Ena bromsen på

Här är bromsen återmonterad med nya bromsklossar. Tyvärr får jag avvakta med den andra eftersom bromskolvarna var i dåligt skick.


Upp eller ner?

Ganska länge (jag vågar inte säga hur länge) har jag funderat på var batterihyllan ska fästa. Jag hade sett på andra paddor var den skulle sitta men jag kunde inte hitta några skruvhål som passade. Idag bestämde jag mig för att gå på djupet i frågan och drog fram främre stänkskärmen för att se om bitarna föll på plats då. Men allt utan framgång... Grannen kom ut och jag förklarade bekymret, kanske hade jag fått hyllan till fel bil, och jag som lagt ner timmar på att slipa och lacka om den...

Efter 10 sekunder frågar grannen:
-Har du provat att vända den upp och ner?
- Eh, iofs, Det skulle ju vara logiskt...

Och se, en sekund senare passade batterihyllan som handen i handsken...

Tack grannen!




Nåt som funkar!

Äntligen har jag återupplivat en funktion hos bilen. Nu har Celie handbroms!
Att få på de där fjädrarna som håller isär bromsen var ett svettigt jobb...
Snyggt blev det tycker jag. Det ser ut som en mekanisk hummer som kommer fram ur djupet.


Fett värre

Idag kladdade jag med fett ända upp till armbågarna... Fettsprutan la av mitt i allt och jag fick skruva isär den också. Till sist lossnade dock alla fyra bromscylindrar och nu ska de rengöras och smärglas så att de går fint i loppet.



I bakgrunden av bilden syns kabelhärvona. Jag är inte riktigt klar än, nästan. Väntar på kabeln som går till startmotorn som jag bad farsan se över.

Oljebyte

Jag tappade ur den gamla oljan idag och passade på att byta oljefilter. På normala bilar byter man oljefilter med ett enda moment, en padda behöver minst 100...





Bromsrenovering

Jag har ju tidigare monterat av bromsoken. Nu har jag påbörjat bromsrenoveringen. Bromscylindrarna ska lossas och packningarna bytas. Först en bild på hur de såg ut innan.





Det var då, skönt att se det nu. Här ligger de nu betydligt renare på operationsbordet. En av cylindrarna har lossnat, de andra sitter hårdare och jag ska försöka få loss dem med en fettspruta. Har bara inte en fetnippel som passar hemma just nu (M8).


RSS 2.0