Bränslerail

Lite ny och färsk bensinslang har köpts in på autoexperten för att restaurera bränslerailen. De gamla stumparna var stenhårda och hade torrsprickor så det var risk för läckage. Nylonslangarna däremot var bättre än jag först trodde och de får hänga med ett tag till, kanske tills jag har möjlighet att skaffa något annat av kopparrör.



I övre högra hörnet ligger de 4 spridarna, de har också fått nya slangstumpar och O-ringar. 3 av dem har serienummer som slutar på 003, men jag vill få igång bilen innan jag skaffar nya (se tidigare inlägg).

Tidningen? ETC!

Låta motorn titta fram

Celie har stått med öppen mun i 25 år. Jag menar bilen har stått utan motorhuv många år. Det gör att det är väldigt mycket damm samlat på motorn. Tryckluft och högtryckstvätt hade varit idealiskt för att ta itu med tandläkarkonsterna. Men det som finns att tillgå är tandborste, hink och trasa så det får duga. Här är i alla fall en före och efterbild på växelådan.

Före


Efter

Bitumen

Biltemas bitumenplattor har klistrats på strategiska platser för att minska vibrationer och ljud


Finputs

Ventilkåpa och insugsrör har fått sig en uppustning. Jag hade först en tanke om att höglanspolera dem, men det skulle se konstigt ut eftersom jag inte tänkte polera varenda skruv i motorn. Det ska synas att bilen har en historia. Dessutom känns det viktigare att prioritera att få igång motorn.



Men lite snyggare blev det. Nu ser det ut som om delarna använts förra veckan och inte för 25 år sen.

Vändpunkt?

Vändpunkt?
För första gången återmonterar jag något på bilen istället för att plocka isär den ännu mer. Dörrlisterna har klämts fast igen på sin plåtlist.



Jag har också tätat svetsfogarna med karosserikitt. Vet inte om det var nödvändigt men det blir ju inte sämre av det.


Godis

Jobb, diverse vårbestyr och olika besök har gjort att det inte blivit så mycket mekande på sistone. Men igår fick jag hem ett litet paket med min beställning från CTA Service.



Och i morgon är jag ledig så kanske hinner jag gå ut i garaget en stund

RSS 2.0