Helgasjön runt

Söndagen ägnades åt att göra klart insprutningselen. Men då jag är trött på att visa bilder på kabelhärvor visar jag lite bilder på vad som tilldrog sig utanför paddskjulet! Weixö Motorveteraner annordnade det årliga rallyt Helgasjön runt som i år gick igenom byn. Här är några favoriter som åkte förbi:















Ingen Citroën? Jodå, samma B15 som jag fotograferade i Rottne för nån vecka sen. Till nästa år ska Celie vara med tänker jag.

Kabelstam insprutning

Jag upptäckte samtidigt som jag startade bilen att en del av kablarna som går till spridarna också hade torrsprickor vid kontakterna. För att föregå trubbel bestämde jag mig för att försöka reparera. Besökte först en Bosch-firma för att se om de hade kvar 2-poliga kontakter av samma sort. Det hade de inte. Började därför leta på nätet efter en annan lösning. Lyxlösningen hade varit att byta till ett elektroniskt tändsystem, då får man en kabelstam till insprutningen på köpet. Se t.ex. DS-butiken. Det är tyvärr för dyrt för mig nu.
Tillslut hittade jag en en annan firma som gör liknande kabelskor med hake som de som sitter i Boschsystemets kontakter. Haken gör att stiftet sitter fast inne i kontakten. Texit skickade genast en liten påse med flatstift å nu kunde jag renovera kontakterna istället för att byta dem.
Kabelstammen virades till sist in i tjärad textiltejp av samma typs som används på hockeyklubbor. Med nya flatstift och kablar blev den som ny.
Passade också på att montera de nya spridarna som jag fått tag på via Citroënakuten, de med serienummer som slutar på 043. Nu behöver jag inte oroa mig för förrädiska spridare ssom kan läcka nåt mer!
Jag har också fått en original bränslerail i metall till DS, men behåller den från en Citroën CX på så länge.

Problemet löst

Då har jag virat upp kabelstammen igen, lyft ur den brända sladden och lagt i en ny igen. Lite bilder på hur det hela kommer på plats igen





Nya funktioner i bilen som funkar! Klockan har nu gått 12 minuter. Cigarettändaren funkar. Inte för att nån kommer att få röka i min bil men ändå. Kanske nån vill ladda sin Ipod.



Ingen kortslutning denna gången! Dock har jag en sladd över, vart ska nu den sitta?

Två steg framåt och ett tillbaks

Har arbetat med att vira in kabelstammen i vävtejp igen och lägga allt på plats igen.

Av någon anledning hade jag lyckats koppla kontakten som ska mata lampan till instrumentbelysningen på värmereglagen direkt till jord. Det blev kortslutning så klart. Varför gjorde jag nu så? Innan jag hann koppla ifrån strömmen hann det bröja ryka ordentligt och kabelhöljet smälte. Lika bra att lägga av med mekandet då...

Jag får vira upp en bit och överskåda skadorna nån annan dag.

Citroënträff på Tyrolen!

I lördags var det Citroëndag hela dagen. Första annhalt var Växjö där vi bytte till en mer ståndsriktig bil, Thomas gula padda.



Sen vidare till Rottne Motorverkstad en anrik gammal Citroënverkstad som hade öppet hus där det samlades Citroëner av alla de slag.



En B15 hör inte till vardagligheterna, till höger skymtar en SM.



Bland de finaste bilarna var en Citroën DS 21 Injection Electronoque som en annan Mathias renoverat 2009. Jag passade på att ta många referensbilder.





Verkstaden hade utförsäljning av gamla resevdelar och man kunde gå och botanisera i källare och garage.





Dagens fynd blev lite gumidetaljer och en NOS huvudaccumulatorklocka, delbar.

Klockan två fortsatte färden i kortege på fina småländska vägar mot den gamla folkparken Tyrolen i Blädinge. Där väntade de Tyroliska spelen med inslag som korvätartävling, Världens finaste bar och en undebart god middag med trevligt citroënfolk.



Tyvärr tog batterierna slut på kameran samtidigt som det allra roligaste började...

Celie vaknar ur törnrosasömnen!

Mina damer och herrar får jag lov att presentera CELIE!
Lite rosslig och hes i rösten, Helt odämpat ljud, hon har ju inte mer än byxröret på sig




Ok, och vad säger doktorn? Doktorn är glad, patienten tillfrisknar med raska steg. Åkommor som nu måste botas är bland annat nån läckande spridare och att laddningen inte kommit igång

Renovering Bränslepump

Det första startförsöket misslyckedes eftersom det visade sig att bränslepumpen läckte som ett såll. En demontering visade att O-ringarna som tätar blivit platta med tiden och förmodligen därför inte höll tätt. Först blev jag också orolig av att hela pumpmotorn var fylld av bensin, men Citroenakuten gav snart svar att dessa pumpar är konstruerade så att bensinen ska rinna in och kyla genom det lilla hålet på bilden. I övrigt var pumpen i bra skick, teflonbeläggningen på ytorna var hel och fin, inget glapp i den utgående axeln och backventilen löpte fint. Så en snabb utflykt till Sverull gav två nya packningar som gjorde att pumpen fungerar som ny igen





Jag kostade även på mig att montera nya snygga insexskruvar som håller ihop pumphuset!



Startförsök 1

Celie kom ut ur skjulet idag och de sista åtgärderna vidtogs för att få igång henne. Försöket utvecklades till en lokal citroenist träff med 5 olika Citrënmodeller.



Citroen DS, ID, CX, XM och Xantia



 





Ja just det, skulle kanske ställa avstånden på brytarspetsarna kom jag på!

 

Just när vi skulle testa kom värsta ösregnet

Trots denförväntansfulla publiken ville inte Celie vakna. Ingen bensin kom fram till motorn. Snart upptäcktes att bränslepumpen dränkte sig själv i bensin...


 


Celies första livstecken!




Nerverna utanpå!

Har jag läst dem rätt? Det återstår att se...




Jag har lagt elsystemet "ovanpå" och kopplat in det för att testa!



RSS 2.0