Paus!
just precis som jag kommit igång med bloggandet...
Projektet kommer att ligga nere några veckor. Jag reser till Latin Amerika på söndag och kommer vara borta 5 veckor.
I mitten av mars återkommer jag med nya uppdateringar om hur renoveringen fortskrider.
Ha det bra!
Projektet kommer att ligga nere några veckor. Jag reser till Latin Amerika på söndag och kommer vara borta 5 veckor.
I mitten av mars återkommer jag med nya uppdateringar om hur renoveringen fortskrider.
Ha det bra!
Arbete i december
Under julledigheten passade jag på att arbeta med bilen mitt emellan alla andra bestyr. Jag har fortsatt med stålborste och slippapper på de inre delarna av chassit och så har jag lyft av taket. Jag upptäckte fläckar längs innertakets sidor som tydde på att det läcker in något så jag bestämde mig för att ta loss det. Det ska ju ändå målas om tänkte jag.
Innertaket såg ganska bra ut men det visade sig att skumgummit var genomruttet och föll sönder i smulor så att tyget lossnade i stora sjok. Här en bild på hur det gamla innertaket skrapas bort. Nu funderar jag på om jag ska köpa tyg och sy ett eget innertak eller om jag ska köpa ett nytt hos CTA?
Det postiva är att takramen i princip är utan rost. Så det ska bara skrapas rent och målas om.

Innertaket såg ganska bra ut men det visade sig att skumgummit var genomruttet och föll sönder i smulor så att tyget lossnade i stora sjok. Här en bild på hur det gamla innertaket skrapas bort. Nu funderar jag på om jag ska köpa tyg och sy ett eget innertak eller om jag ska köpa ett nytt hos CTA?
Det postiva är att takramen i princip är utan rost. Så det ska bara skrapas rent och målas om.

Paddan får ett skjul
Från Åryds hembygdsförening fick jag i september överta ett litet skjul/garage som bara ligger 30 meter från vårt hus. Efter att ha rensat ut allt gammalt bråte installerade jag lysrör och väggutag för att kunna jobba där. Dock har jag ingen värme så nu i januari är det oftast alldeles för kallt att meka.

Paddskjulet är inte så stort, men jag kan använda takstolarna till att förvara en hel del grejer och ändå ha plats kvar att meka.


Paddskjulet är inte så stort, men jag kan använda takstolarna till att förvara en hel del grejer och ändå ha plats kvar att meka.

Work in progress

Arbetet påbörjas

En viktig anledningen till att jag fastnat för den här paddan är att den förra ägaren gjort det mesta av rostlagningen och svetsningen. Det finns lite ytrost på golvet men ingenting alvarligt, så jag går loss med stålborste och slip. Chassit ska renslipas och lackas.

En annan anledning till att jag valde den här paddan är den otroligt snÿgga inredningen i rött och vitt som är i nästan nytt skick. Här tar jag loss den sista av mattbitarna som satt kvar i bilen.
En padda kommer till byn

I oktober 2008 kommer paddis äntligen till sitt nya hem. De lösa delarna stuvas i förrådet som fram tills dess varit rymligt och välstädat, men plötsligt blir överfullt och kaosartat. Alla delar finns. De ska bara hitta tillbaks till sin plats igen... Paddan har stått avstäld sen 1983 så det finns en del arbete att göra.
Ett något öppet motorrum

Vy innefrån

Nu går jag loss!

Baklucka

Första glimten av min pärla. Trots åratal av sammlad smuts och damm glänser Citroënemblemet fortfarande!
Välkommen till min nya blogg!
Den Här bloggen kommer att handla om renoveringen av min DS 21 IE
I september 2008 köpte jag min första bil. En Citroên DS injection electronique. Ända sedan 11-års åldern har detta varit min drömbil. Men tyvärr har jag inte råd att köpa en gudinna i bättre bruksskick, så det fick bli ett renoveringsobjekt istället.
Paddan inhandlades i Hovmantorp, där den legat och väntat sedan 1984 och fraktades hem till Åryd i två omgångar. Först ett släp med alla lösa delar, inredning, dörrar, motorhuv, baklucka, kromlister... Och nån vecka senare själva chassit med biltransport.
Med ytterst begränsad erfarenhet av veteranbilsrenovering och obefintlig kunskap om just Citroën har jag nu påbörjat renoveringen. Men med gott tålamod och en utvecklad mekanisk intuition hoppas jag få henne på vägarna igen.
Paddan inhandlades i Hovmantorp, där den legat och väntat sedan 1984 och fraktades hem till Åryd i två omgångar. Först ett släp med alla lösa delar, inredning, dörrar, motorhuv, baklucka, kromlister... Och nån vecka senare själva chassit med biltransport.
Med ytterst begränsad erfarenhet av veteranbilsrenovering och obefintlig kunskap om just Citroën har jag nu påbörjat renoveringen. Men med gott tålamod och en utvecklad mekanisk intuition hoppas jag få henne på vägarna igen.