Släktforskning

För några dagar sen fick hem jag resultatet av min släktforskning på Celie. På Riksarkivets hemsida Svar gjorde jag en sökning på min bils registreringsnummer. Svars fordonsarkiv har arkivlagt bilregistrets dokument från åren 1972 till 1994 så här kan man bland annat hitta registreringshandlingar och besiktningsprotokoll.

Min sökning gav 8 dokument som jag beställde hem eftersom man inta kan läsa innehållet i dokumenten på hemsidan. Sex av dem var registreringshandlingar och två stycken besiktningsprotokoll. Tyvärr kan man inte få ut så mycket av de senare mer än att Celie vid besiktningen 1978 blev godkänd utan anmärkningar. Däremot kan man följa bilens historia genom olika ägare med hjälp av registreringsdokumenten.

Bilen blev registrerad för första gången den 13 mars 1970 av en grosshandlare i Hälsingborg som sen körde Celie i två år. Det verkar som om grosshandlaren direktimporterat henne eftersom det inte är en bilfirma som registrerat bilen först. Den 15 juni 1972 såldes Celie till en bilfirma i samma stad för att 15 dagar senare gå till en ägare i Ängelholm. Där stannade hon bara i 3 månader för att sen säljas vidare till Citroën återförsäljaren i Nybro. Nu kom bilen för förstagången till Småland, där den stannat sen dess.

Man kan inte påstå att Citroën DS gick som smör i solsken i Nybro för där blev Celie kvar i nästan ett år innan hon såldes till en kvinna i Orrefors den 8 juni 1973. Kvinnan behöll bilen i fem år innan hon sålde den till Törnqvist bil i Växjö den 13 april 1978. Bilfirman verkar inte haft några större förhoppningar om att sälja Celie snabbt för de ställde av henne i slutet av april men lyckas ändå sälja bilen snabbare än i Nybro. I Augusti går Celie till en herre i Växjö och det är från det tillfället jag har ett besiktningsprotokoll då hon blir godkänd utan anmärkning.

Den nya ägaren kör Celie i två år innan han bestämmer sig för att ställa av henne i februari 1982. I september 1984 säljs bilen till den näst sista ägaren och kommer till Hovmantorp. Men Celie får alldrig ge sig ut på vägarna igen. Den nya ägaren påbörjar en renovering, plockar isär henne, svetsar rost... Men blir aldrig klar...
Jag köper henne september 2008 och återupptar den avsomnade renoveringen. Kanske kommer hon ut igen till sist.

Dagens kap

Idag monterade jag ner servostyrningen som ska få en genomgång.


Jag har också plockat ut spridarna till insprutningen och tillhörande bensinrör. Jag tror jag kan rädda railen men 3 av spridarna hade serienummer 0 280 150 003 som inte alls är bra. Jag har blivit varnad för spridare som har serienummer som slutar på 003. De kan börja läcka bensin, se t.ex. citroen restoration. Det skulle vara tråkigt (minst sagt) om bilen brinner upp när renoveringen är klar.

Nytt kapitel

Dags att börja meka med motorn. Min Citroen DS har en tidig insprutningsmotor. Här en typisk "före" bild med allt orginaldamm och ett råttbo till kabelhärvor.


Jag har börjat med att lyfta bort insuget, ventilkåpan och halva vatenpumpen.

Den andra delen av vattenpumen som här syns sitta kvar på topplocket hade jag lite problem att få bort. Får testa igen imorgon.

Dagens byte:


Färdigmålat

Nu är det här avsnittet över. I alla fall för den här gången, underredet och framvagnen återstår ju att målas. Men nu ska jag ta itu med motorn.

Påskpyssel

Under påskhelgen har jag passat på att fortsätta med att måla chassiet, det arbetet börjar närma sig slutet och det känns väldigt skönt. Här en bild efter två skikt hammarlack.


Vårens andra paddbesök

Idag kom en annan padda på besök. Även om det visade sig att det förra besöket inte alls var en padda utan en groda. Den här är dock lite lättare att artbestämma. En Citroën ID 20 av 1969 års modell som hälsar på min DS 21 inne i skjulet.


I det soliga vädret kunde vi ta en tur med det snygga soltaket öppet.
Att få besök av en fungerande padda höjde verkligen motivationen att få min klar...

Paddbesök!

När vi kom hem i kväll så hade vi oväntat besök. på farstutrappan satt den här lille krabbaten och väntade.

Bufo Bufo i motsats till Citroen Ds
Vanlig padda, artnamn Bufo Bufo.

Bufo Bufo i motsats till Citroen Ds
Vårens första padda här i byn!
Likheterna med bilen är slående.

Restaurera konservera

Jag känner mig som en konstnär när jag målar Celie, eller kanske snarare en konservator som varsamt restaurerar ett gammalt konstverk av någon mästare.

Nu har jag lagt två lager rostskydsgrund på chassiet och kommmer att toppa med hammarlack.

Citroen DS 21


Vän av ordning kommer anmärka att så var det inte Orginaaal, men jag vill ju ha en bil som håller mot rosten.

Arbete i vårsolen


Celie har vårkänslor

När jag gick ut i morse var det nåt som stack fram ur skjulet... Ser ni?



Men det är ju Celie som har gett sig ut i det fina vårvädret!



Här står hon och väntar på mig framför bruksområdets masugn och rostugn. Jag ska lägga den sista sliphanden på henne innan chassiet målas klart.

RSS 2.0