Bakhjulshydraulik

Då jag ändå är där passar jag på att gå igenom hydrauliken. Det är riktigt lätt att ta bort den bakre fjädringscyllindern. Den sitter enbart fast med en enkel skruv i sitt fäste. När systemet är trycklöst glappar cyllinder löst i sitt fäste, när det trycksätts så sitter det fast. Det har ibland skapat problem hos besiktningen...



Jag ska byta fjädringsdamasken och egentligen behövde jag inte lossa hela annordningen men det blir lättare att lacka sen.

I den här kompakta kompnonenten sitter hemligheten i paddans svävande gång, helt otroligt!



Tog mig en titt på bromscyllindern också som är väldigt enkelt uppbyggd av två kolvar som trycks ut mot bromsbackarna. Gummidamasken är i fint skick. Man anar ett visst slitage på kolvarna och cyllindern men jag tror det håller tätt ändå.



Bakre hjulhus

Nu har jag betat mig bak till de bakre hjulhusen som ska fixas till innan hydrauliken säts igång. Här kommer en bild som visar alla möjliga olika färger..

Jag hat slipat det blå så att ytan ruggas upp lite och rostbehandlat några små rostbubblor som uppkommit här och där. Sen ska jag lacka med Carrosol body och till sist ett lager bitumen.

Även här ska det bli svart




Hässleholm ToR

Dagens äventyr var en utflykt till Hässleholm med alla Celies gasklockor i min ryggsäck. Efter en lång promenad från centralstationen nåddes http://ds-reservdelar.se/ och klockorna visade sig vara i förvånansvärt gott skick. Bara två av sex klockor var punkterade och behövde bytas, resten behöve inte ens fyllas :)


LHM-burk på




Premiärstart 2011

Med nyinkopplad spänningsregulator och fungerande manöverrelä var det dags för årets paddstart. Här kommer en video, men först några bilder på hur jag löst det med elen.

Blev ganska prydligt tycker jag, en extra burk. Locket ska på på den gamla regulatorn. Men först måste jag kolla varför laddlampan inte slocknar.
Och här kommer ett skönt brummande Celie!

Garagemys i regnet

Strax efter att jag knuffat ut Celie ur skjulet för ett uppstartsförsök så öppnade sig himlen i ösregn. Hon fick då snabbt ett täcke och jag passade på att ta några stämningsbilder på det "tomma" garaget.

Den sista bilden är kul. Det växer hallonsnår överallt här. Och nu har en liten trevande planta stuckit upp i skjulets mörkaste hörn

Tjuven!

Nu tror jag jag lokaliserat elfelet. Det ligger i spänningsregulatorn. Där sker nån kortslutning som ger ström till sladden som ska jorda egentligen.
Nu är min tanke att byta ut det uråldriga elektromekaniska innanmätet till elektronisk styrning men ändå behålla höljet.
Snygg liten mackapär det här. Men utseendet är inte alltid det viktigaste :)

Skam den som ger sig

Har mekat hela dagen utan framgång. Ett nytt manöverrelä ska installeras så att man kan starta bilen genom att vrida på nyckeln. Men trots att jag vridit och vänt på kopplingscheman, mätt resistanser och spänningar hit och dit, kollat olika anslutningar och kliat mig i huvudet så vill det inte fungera. Dagen kändes som skit trots det fina vädret.
Men så till slut efter en kort paus då tankarna fått mala i bakhuvudet kom jag på en idé som kanske funkar. Lite tänkande outside the box och så ut i bilen igen för att testa. Jo, det kanske kan funka... Får koppla om imorgon. Och dagen känns genast mycket bättre! Då kan man istället avsluta kvällen vid grillen med en Mojito i handen och sen en god middag i vårt fina växthus!

Fingängat

Muttern som fäster i styrstagen är fingängad. Efter flera rundor i Växjös järnhandlar och chansningar på olika gängmått fick jag till slut beställa dem från DS-butiken. Jag borde ha vett att skaffa ett ett gängmått när man sysslar med franska bilar...

RSS 2.0