Släktforskning

För några dagar sen fick hem jag resultatet av min släktforskning på Celie. På Riksarkivets hemsida Svar gjorde jag en sökning på min bils registreringsnummer. Svars fordonsarkiv har arkivlagt bilregistrets dokument från åren 1972 till 1994 så här kan man bland annat hitta registreringshandlingar och besiktningsprotokoll.

Min sökning gav 8 dokument som jag beställde hem eftersom man inta kan läsa innehållet i dokumenten på hemsidan. Sex av dem var registreringshandlingar och två stycken besiktningsprotokoll. Tyvärr kan man inte få ut så mycket av de senare mer än att Celie vid besiktningen 1978 blev godkänd utan anmärkningar. Däremot kan man följa bilens historia genom olika ägare med hjälp av registreringsdokumenten.

Bilen blev registrerad för första gången den 13 mars 1970 av en grosshandlare i Hälsingborg som sen körde Celie i två år. Det verkar som om grosshandlaren direktimporterat henne eftersom det inte är en bilfirma som registrerat bilen först. Den 15 juni 1972 såldes Celie till en bilfirma i samma stad för att 15 dagar senare gå till en ägare i Ängelholm. Där stannade hon bara i 3 månader för att sen säljas vidare till Citroën återförsäljaren i Nybro. Nu kom bilen för förstagången till Småland, där den stannat sen dess.

Man kan inte påstå att Citroën DS gick som smör i solsken i Nybro för där blev Celie kvar i nästan ett år innan hon såldes till en kvinna i Orrefors den 8 juni 1973. Kvinnan behöll bilen i fem år innan hon sålde den till Törnqvist bil i Växjö den 13 april 1978. Bilfirman verkar inte haft några större förhoppningar om att sälja Celie snabbt för de ställde av henne i slutet av april men lyckas ändå sälja bilen snabbare än i Nybro. I Augusti går Celie till en herre i Växjö och det är från det tillfället jag har ett besiktningsprotokoll då hon blir godkänd utan anmärkning.

Den nya ägaren kör Celie i två år innan han bestämmer sig för att ställa av henne i februari 1982. I september 1984 säljs bilen till den näst sista ägaren och kommer till Hovmantorp. Men Celie får alldrig ge sig ut på vägarna igen. Den nya ägaren påbörjar en renovering, plockar isär henne, svetsar rost... Men blir aldrig klar...
Jag köper henne september 2008 och återupptar den avsomnade renoveringen. Kanske kommer hon ut igen till sist.

Kommentarer
Postat av: Bettan

tittar in:)

2009-04-20 @ 16:46:20
URL: http://babesontour.blogg.se/
Postat av: Lars I

Då bilen är äldre än 1972 dvs den var ny på den tiden det var länsskyltar, så togs inte registreringsnumret ut förrän bilen registrerades på en "användare" dvs om bilen inte var provkörningsbil hos bilhandlaren så var den aldrig registrerad på honom före. Därför behöver den inte alls vara intagen direkt av grosshandlaren men den KAN ju naturligtvis vara det ändå även om det var betydligt ovanligare att man gjorde så då.



Lycka till med renoveringen!!



/lassenisse

2009-05-10 @ 17:27:11
Postat av: Matías

Jaha, så gjorde man på den tiden. Det stämmer att min bil måste haft länsskyltar de två första åren. Tack!

2009-05-11 @ 22:15:37
URL: http://deesse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0