Kabelstam insprutning

Jag upptäckte samtidigt som jag startade bilen att en del av kablarna som går till spridarna också hade torrsprickor vid kontakterna. För att föregå trubbel bestämde jag mig för att försöka reparera. Besökte först en Bosch-firma för att se om de hade kvar 2-poliga kontakter av samma sort. Det hade de inte. Började därför leta på nätet efter en annan lösning. Lyxlösningen hade varit att byta till ett elektroniskt tändsystem, då får man en kabelstam till insprutningen på köpet. Se t.ex. DS-butiken. Det är tyvärr för dyrt för mig nu.
Tillslut hittade jag en en annan firma som gör liknande kabelskor med hake som de som sitter i Boschsystemets kontakter. Haken gör att stiftet sitter fast inne i kontakten. Texit skickade genast en liten påse med flatstift å nu kunde jag renovera kontakterna istället för att byta dem.
Kabelstammen virades till sist in i tjärad textiltejp av samma typs som används på hockeyklubbor. Med nya flatstift och kablar blev den som ny.
Passade också på att montera de nya spridarna som jag fått tag på via Citroënakuten, de med serienummer som slutar på 043. Nu behöver jag inte oroa mig för förrädiska spridare ssom kan läcka nåt mer!
Jag har också fått en original bränslerail i metall till DS, men behåller den från en Citroën CX på så länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0